Blog Image

Fam. Gümoes Blog

Dag 5.

Grækenland 2011 Posted on Sat, July 16, 2011 18:04:34

Første dag med vækkeur…. Kl.8.00 så er det op, for vi skal på marked i Katerini. Vi følges med Anneke, hendes mor og Andreas og Camilla. Der er super varmt i dag og luften står helt stille og der er mange mennesker på markedet. Men holdt godt i gang af diverse kolde drikke lykkedes det os at komme igennem med en del gode handler! Emma og Neline fik købt kjoler og trøjer mens Philip og far var tålmodige. Undertøj er meget billigt hernede så der fyldt godt op på ungernes hylder. Der bliver købt god ind af jordbær, kirsebær, nektariner og oliven inden turen igen går hjemad med et sidste stop for indkøb til dagens frokost. Efter en lille siesta går turen mod stranden igen for at få kølet kroppen ned. Vi er ved at være helt habile snorklere og vi har set en del fisk, hvor de største var på mere en ½ meter. På stranden mødes vi igen med Mikaels familie og ungerne leger dejligt i vandet mens de voksne snakker og da vi tager hjem derfra aftaler vi at mødes til aftensmad ved vandt senere på aften. Jørgen kommer også med til middag på ved stranden på en restaurant vi var på for år tilbage. Meget hyggelig og lige ned til vandet hvor lokale lystfiskere står med deres fiskestænger og prøver at fange fisk i månens skær. Her er fuldmåne så den står i flot rosa helt rund på himlen, så der er højvande og det når næsten op på vejen. Aften sluttes af lidt længere ned af stranden på en Beach bar hvor ungerne får kirsebærsaft og de voksne Mojitos og Carib (øl fra Caribien med rørsukker), super hyggeligt.

Dag 4.

Grækenland 2011 Posted on Sat, July 16, 2011 18:01:18

NEJ det er altså mine kort…. klokken er 8.30 og Philip, har i løbet af natten, sneget sig ind til os og lægger nu og skælder ud i søvne så vi bliver vækket. Han kan dog ikke huske noget da vi ved morgenmaden spørger ham om hvad han har drømt. Vi pakker igen strandtaskerne og bevæger os mod Milos strand og indtager læggestolene. Philip og Emma har købt sig en gummibåd, som er dejlig at sidde i, mens vi andre snorkler efter muslinger og søstjernerne der bliver bragt tilbage til båden, så de kan studeres nærmere. Vi har dog lært af solskoldningerne så det bliver kun til et par timer på stranden, før turen går hjem i bad og afslapning på terrassen. Ved aftentiden tager vi igen ned til Katerini paralia, som dog er overfyldt med mennesker, da vi jo nærmer os weekenden. Pigerne får dog snoldet lidt. Neline køber ny bikini og Emma finder en sød trøje og en drømmefanger og Philip et Barcelona flag og en vollybold i skrigende farver. Hjem til LItochoro hvor vi mødes med Jørgen på iscafeen kl. 22 til en Caffee latte og brownie med is til Philip og Emma og så er dagen igen er ved at være slut.

Dag 3.

Grækenland 2011 Posted on Sat, July 16, 2011 18:00:47

Så går turen til Katarini Paralia som er strandpromenaden i nabobyen. Neline vil gerne ud og bruge nogle af hendes penge men til vores store ærgrelse, er vores gode skobutik lukket. Det skal dog ikke forhindre os i at ville støtte den græske økonomi og vi zig zagger forretningerne på strandpromenaden og inden længe, er vi godt belæsset med poser. Pause for her er bare varmt. Vi runder de 40 grader mellem bygningerne. Vi får øje på en forretning hvor man kan få manicure og inde i forretningen står akvarier, hvor man kan få `nusset` fødder og den er ungerne helt friske på, så mens små fisk spiser for sig på 3 børn der sidder med hver deres ben i akvariet, får mor og far en tiltrængt pause i skyggen. Sjov oplevelse. Efter en dejlig frokost og en tur i Lidl efter indkøb af drikkevarer og ingredienser til aftensmad, går turen hjemad, med skift til badetøj. Vi når en dukkert på Milos strand og en tur ud at købe en gummibåd til strandhygge i morgen, inden vi vender næsen hjemad til aftensmad på terrassen. Klokken 21.45 mødes vi med Jørgen på isbaren til lækre brownies med is. Tiden løber dog så hurtigt og før vi får set os om, er klokken passeret de 23.00 og 3 trætte børn lægger nu og sover og er de yndigste små englebasser.

Dag 2.

Grækenland 2011 Posted on Sat, July 16, 2011 17:59:59

Ahhh så er vi friske igen efter en god nats søvn. Morgenmaden bliver købt nede hos den lokale bager og rødderne så hvordan bagermesteren tog brød ud af ovnen og valgte både franskbrød, sukkerbrød og croissanter. Efter et veloverstået og overdådigt morgenmadsbuffet pakkede vi dykker og svømmetøj og kørte mod Milos strand. Så skyndte ungerne at puste luftmadrassen op og far pakkede dykkerbriller, snorkler og svømmefødder ud. Vandet er dejligt, omkring de 26 grader og man kan bare svømme rundt i timevis uden at blive kold. Vi har fået set 3 forskellige slags fisk uden at kunne nævne deres navne og en enkelt eremitkrebs. Det var helt de ja vu at komme ud og snorkle igen og dykker ned på havbunden, dejligt.

Senere kom Jørgen forbi som havde lommepenge med til børnene så nu er der endnu mere at snolde for.

Et par timer senere kom Michael og co og inden vi havde set os om, havde vi været på stranden i 7 timer og ja behøver vi sige at vi ligner 5 kogte krebs, selvom solcremen hedder faktor 50.

Efter et dejligt køligt bad hjemme igen, gik turen ned i byen og der var igen det lille tivoli med luftgynger og hoppeborg. Børnene lavede deres egne candifloss og aftensmaden var pitabrød med kebab og pomfritter i. Klokken har nu passeret 23.00 og vi sidder nu på terrassen med kolde øl og sodavand, let vind og 28 grader. Livet er da herligt

Dag 1.

Grækenland 2011 Posted on Sat, July 16, 2011 17:52:45

Biip Biip klokken er halv 3 og det er tid at stå op, gaaab det er lige tidligt nok. Frank kommer og henter os halv 4 for at kører os i lufthavnene som vi mod forventning finder gabende tom. Vi har checket ind hjemmefra så vi skal bare aflevere bagagen og så er det ud og købe noget morgenmad. Turen til Thessaloniki går denne gang over Wien i Østrig og de 2 flyveture stryger hurtigt forbi, med kun 40 minutters transfertid imellem flyene. Ved ankomst til Grækenland bliver vi afhentet af biludlejningsfirmaet efter at Tonny har ringet forkert 2 gange og snakket med nogle uforstående grækere der bestem ikke havde tænkt sig at afhente os i lufthavnen og bagefter leje deres bil ud i 2 uger. Men 3 gang er lykkens gang og vi får udleveret en splinter ny VW i hvid som skal bring os ud på eventyr de næste 2 uger.

Turen går så de 90 km mod syd til Litochoro hvor vi mødes med Jørgen ved indkørslen til byen og han viser os hvor vores lånte lejlighed er. Det er en dejlig stor lejlighed på 100m2 med altaner på 3 sider og udsigt både op mod toppen af Olympus bjerget og ned over Adriaterhavet. Vi beslutter os for at handle ind, når vi har pakket ud. Der bliver hældt godt op i indkøbsvognen med vandmelon, agurker, tomater, peber m.m. og en masse juice og sodavand. Vel tilbage laver vi en god gang frokost og slapper bagefter af med hver vores aktivitet, far i solen på terrassen, børnene ser film og mor får sig en velfortjent lur.

Klokken 20.00 henter Jørgen os og vi kører sammen ned til en lille fiskerestaurant ved strandbyen Leptokaria, i selskab med Mikael, Annike og deres 2 børn Camilla og Andreas, som er på Philip og Emmas alder, samt Annikes mor og Jørgens kusine. Her står menuen på blæksprutteringe, fisk, panerede squash, slovaki spyd, tzatziki, fetaost, græsk salat, rejer og børnefavoritten pomfritter.

Vi håber i morgen at vores kroppe har vænnet sig bedre til varmen for her er godt nok varmt. Det bliver helt efterår at komme hjem igen.