Blog Image

Fam. Gümoes Blog

Dag 9

Thailand 2012 Posted on Fri, December 07, 2012 12:27:55

Dag 9 Koh Tao

Nå så går turen videre og vi har pakket vores kufferter aftenen før meeen da Karina vågner bliver hun dog i tvivl om hvilke dag vi egentlige skulle rejse fra Nang Yuan. Da hun får kigget i vores rejseplan er det ikke i dag men først i morgen. Godt nok er her flot men der er intet at lave så hun ringer til vores næste hotel for at hører om vi må komme en dag før og bagefter op i receptionen for at hører om vi må tjekke ud i dag uden beregning og til alt held er det ok. Vi får spist morgenmad og betalt og siger farvel til Nang Yuan og kommer ned i en longtail båd. Et stykke ude møder vi en anden båd og de 2 mænd snakker sammen og pludselig vender han vores båd og siger vi skal over i den anden. Hmmm nå forfra. Vi ankommer til Koh Tao og går fra havnen over til vores hotel. De vælger at opgradere os fordi vi ankommer en dag tidligere og vi får en stor hytte lige ved poolen med 2 værelser og en kæmpe terrasse med ligge madrasser på og her kan vi sidde og se udover en grøn oase fyldt med de største sommerfugle jeg har set og hører til fuglelyde så man skulle tro vi var i tropehuset i kbh. zoo. Efter frokost og badning bevæger vi os ned i byen for at få en pandekage og komme i 7-11 men da vi kommer ud fra 7-11 og ser pandekagedamen stå og kaste op i en pose hvorefter hun hoster i hænderne har vi ligesom mistet appetiten så vi går hjem med dagens indkøb og sætter os på terrassen og nyder kaffe, cola og lidt sødt.

Dag 8

Thailand 2012 Posted on Fri, December 07, 2012 09:17:35

Dag 8 Nang Yuan.

Åhh der er nogen der skal tidlig op. Tonny og Neline skal ud med dykkerbåden klokken 7.45 og de skal først over og spise morgenmad. Vi andre sover videre. Først dyk i dag er dybdedyk (30 meter) ved Chumphon Pinnacle, en 45 min sejltur. Da vi kommer derud er der en del andre dykkerbåde ankommet. 30 meter det er altså dybt og det tager da også lidt tid at få ørene til at udligne ordentligt. Vel nede skal vi lave en dykkersyge test, hvor man skal pege på tallene fra 1-10 og røre sin næse indimellem på tid. Så kan man sammenligne tiden man brugte på skibet med tiden man skal bruge på 30 meter. Tonny gik fra 7-12 mens Neline var super god og gik fra 7 til 8 sekunder. På vores rejse mellem de 4 store granit klipper der danner dykkerstedet støder vi på en stor tun fisk, giant goupers, bat fish, ”almost sharks” m.m. Når man er så langt nede bruger man mere ilt og vores dyk bliver derfor en smule kortere end på de ”lave” dyk. Heldigvis er vandet stadig de 30 grader helt hernede så man fryser ikke. I dag har vi taget vores Nye GoPro kamera med som Tonny tager på hoved for at filme hele dykket. Det bliver spændende at se hvor godt det klare opgaven. Vel overstået og oppe på skibet igen er det tid til en times pause inden vi kan dykke igen. Tiden bliver brugt på at spise vandmelon og drikke isvand, mens båden tager os til vores næste udfordring vragdyk. Det er et Amerikansk flådeskib fra anden verdenskrig som Thailand fra 1970’erne indtil 2011 har brugt som militærskib med påmonteret kanon og antiluftskyts. Det er blevet sænket lidt udenfor Koh Tao’s kyst som et kunstigt rev. Denne gang går nedstigningen smertefrit, men vandet er en del mere uklart med en sigtbarhed på ca. 5 meter. Ned af nedstigninslien går det og pludselig frem af ”tågen” dukker et 45 meter langt skib frem. Vi starter agter hvor der er monteret antiluftskyts og bevæger op langs siden mens vi kigger ind af vinduerne. Da vi når stævnen dykker vi langsomt op over den og bliver mødt af den store kanon, et helt fantastisk syn (det er sjovt at tænke på at soldater har været i krig på dette skib for ca. 70 år siden) så går turen ind i vraget, først styrrummet og så kabyssen. Det er sjovt at stå der på broen og kigge ud på en masse nysgerrige fisk, som svømmer frem og tilbage omkring os. Vel oppe igen er det tid til at sejle tilbage og mødes med de andre til en hurtig frokost hvorefter der følger det sidste dyk inden vi kan kalde os advance open water dykkere. Det sidste dyk er et ad venture dyk med undervands foto. Dette dyk svømmer vi ud til og dykkerstedet hedder Twins. Her dykker Neline med undervanskamera og Tonny med som det tynde øl. Her galt det om at komme så tæt på motivet som muligt, så det var et dejligt og afslappende dyk. Vi så mange Triggerfish, en Bluespotted ribbontail ray, Barred moray, skorpionfisk, klovnefisk og mange flere. Efter at kameraet og video er løbet tør for batteri, starter vi langsomt at dykke ind til stranden igen, hvor vi møder Philip og Emma i vandet. Nu er der kun tilbage at rense alt udstyret og udfylde papirerne til PADI og så er vi færdige. De andre har tilbragt dagen med hygge i hytten og plasket rundt i vandet. Det er første gang siden vi ankom til Thailand at solen for alvor har sat sine spor og vi har nu fået en dejlig kulør. Nogen mere end andre og Emma ligner som sædvanlig en chokoladeis mens Tonny ligner en rød krebs. Vi har nydt endnu en flot solnedgang inden turen gik til restauranten og nyde dessert i form af friturestegte bananer med vaniljeis til. Mmmm lækkert.

Dag 7

Thailand 2012 Posted on Fri, December 07, 2012 09:16:46

Dag 7 Nang Yuan

AVVVV avvvvv Philip skriger og springer op af sengen og flyver op til mor og pigerne. Hvad er der galt Philip? Jeg er blevet bidt! 4 små huller sidder i skulderen på ham og vi går straks i gang med at finde ud af hvad for et dyr det kan være. Først finder vi en rød tissemyre og så en ørntvist. Efter de er ryddet af vejen og farmand er på over med kadaverne i skraldespanden råber Karina op… Et 14 cm langt tusindben kommer krybende ud fra lagnet Philip har sovet med. Gys og rædsel hvordan fanger man sådan en. Neline tømmer skralde spanden og farmand skynder sig at sætte den over utysket, som kommer i klemme under spanden. Et stykke på 4 cm knækker af og bevæger sig rundt på gulvet men bliver hurtigt fanget under et glas. Nu er gode råd dyre, hvem kontakter man ude på en ø kl. 2:30 om natten om eksotiske dyrebid?? Heldigvis er klokken 6 timer tidligere i Danmark så Karina ringer til Martin som Googler dyret og ringer til sin ven som har en Thailandsk kone. Det viser sig at den ikke er så giftig og at bidets hævelse og smerte kan vare fra 2-18 timer. Philip er tapper og vi ligger os alle til at sove sammen med lyset tændt, men det bliver ikke til meget søvn da tankerne køre rundt i hoved og hver gang Philip siger en lyd tjekker Karina ham. Da det har regnet her før vi kom er der mange tropedyr og da vi bor højt oppe på bjerget hvor hytterne er gemt bag træer og planter er det optimalt for dyrene. Vi hører også mange bump på taget og tror først at det er en fugl der taber noget men da far skal over i vores anden hytte og hente noget finder vi ud af at der er store landkrabber der falder ned og klatre på hyttens ydremure. Da solen endelig titter frem er vi noget trætte og alle er enige om at der må laves om på planerne og finde alternativ til beboelse. Tonny og Nelines dykning bliver rykket 1 time frem da vi er blevet tilbudt en Family bungalow nede ved vandet og som vi først vil se før vi siger ja tak til. Da der først er nogen der skal tjekke ud derfra klokken 10 venter vi ved vandet. Den er heldigvis fin og vi får flyttet vores bagage derover og så kan Tonny og Neline tage af sted til deres advance dykkerkursus. Vi andre får skiftet til badetøj og tilbringer dagen ved vandet som er overfyldt med turister og dykkere. Nu er det jo en forholdsvis lille ø så der går ikke lang tid før alle ved hvad der er sket med Philip og han hedder nu ”strong boy”. Puha en forskrækkelse.

Tonny og Neline får taget de første dyk der er navigation og peak performance der går ud på at styre sin dybte i vandet via vejrtrækning. Der er også en smule teori men ellers er det 3 dyk i morgen der bliver afsluttet ved et gammelt vrag fra et Amerikansk krigsskib fra anden verdenskrig (måske vi får en hvalhaj at se…) der ligger lige udenfor øen. Nu må vi håbe på en rolig nat med god søvn for det trænger vi alle i den grad til. Ja der følger også en bagside til af alt det tropiske.

Dag 6

Thailand 2012 Posted on Fri, December 07, 2012 09:12:37

Dag 6 Nang Yuan

Vi spiste morgenmad på hotellet på koh Samui og brugte et par timer ved poolen før vi skulle med færgen til Nang Yuan. Vi er så heldige at færgen kan lægge til ved den lille ø så vi slipper for endnu en gang transport med kufferterne. Da vi ankommer er hele øen overproppet med turister men heldigvis skal alle der ikke bor på øen forlade den inden 17.00. Vi får anvist vores hytter og får bestilt Tonny og Neline´s dykkerkursus som skal starte i morgen. Så er det bare om at finde hytterne og det viser sig ikke at være helt let. Øen er ligesom en bjergtop og derfor ingen stier eller veje men store klippestykker hvor man så har bygget badebroer rundt om. Og her skal der lige siges at de gynger og er meget primitive lavet og finde vores hytter det kan vi bare ikke. Aaaarrrggg, varme og 5 mennesker´s bud på hvor vi skal hen er ikke nogen god kombination så da vi endelig finder hytterne er alle ja lad os bare sige lettere irreteret. Heldigvis skulle vi ikke selv slæbe kufferterne op. Nå på med svømmetøjet og ned igen. Vi spiser lige lidt mad inden og man kan godt mærke at det er en privatejet ø for med kun en resteurant er prisen også derefter. Det gode er at alle turisterne nu er væk så her er fred og ro og vi bevæger os nu ud i det store saltvandsakvarium. Det er ikke til at beskrive hvor flot der er og man glemmer helt tid og sted men lægger bare der og bobler rundt. Da vi endelig syntes vi har fået nok og svømmer ind til land er solen ved at gå ned og vi står og betragter den mens den med sin ildrøde farve forsvinder ned i havet. Perfekt afslutning på dagen.